Nelivedolla matkaan

8. joulu, 2017

No voi, nyt ei H2 päässyt kuvaan.

Kuski viettää 6.12.2017 iltaa hyvässä seurassa Framessa Fuengirolassa.

30. marras, 2017

Granadan maakunnassa lähellä Sierra Nevadan vuoristoa NERJAn pikkuteillä sain huikeita ajokokemuksia - ajoittain pelottaviakin.

Kolmekymmentä kilometriä nousua ja laskua 15 km. Välillä näkyvyys oli vain kymmenen metriä harmaassa pilvessä. Ukkonenkin jyrähteli.

En ole varma, menenkö toisen kerran näille jyrkänteille. Kesällä picknic-retkelle, ehkä. Jmk

26. marras, 2017

Ajoin Espanjan AP7 noin 100 km Gironan jälkeen kohti Barcelonaa.

Kolmikaistaisella autopistalla eteeni hiljensi musta BMW 1.0 ja sieltä huidottiin kuin "Autossa olisi ongelma takana".

Pysähdyin moottoritien pientareelle ja tämä BMW tuli eteeni. Varovilkut, keltaiset varoliivit ym varustein menin katsomaan, mikä ongelma takana olisikaan.

Ajatukseni olivat joko tavaraboxin kiinnityksen pettämisessä tai pyörän laakeriviassa (jollaisen olin hetki sitten kokenut Polo Harlekin -autossani).

Huolestuneena poistuin autosta vasemman takapyörän kohdalle, jossa jo se autosta huitova mies odotti ja selittI (esp/eng), miten hän näki, kun autossani takana vasemmalla rengas/vanne, täristää/heiluu/vispaa/ilmanpaineongelmia / ym. Pari minuuttia ja miehet lähtivät.

Jatkoin ajoa hitaasti, varovaisesti ehkä löydän korjaamon tai parkkipaikan, jollaisen löysinkin.

Aloin etsiä työkaluja, jotka Mersussani ovat lokerossa etupenkin jalkatilassa. Aikani ihmeteltyäni ja kolmen rekkamiehen avustamana toteamus, että takarenkaassa EI OLE MITÄÄN TEKNISTÄ ONGELMAA.

Sitten huomaan, että autostani on RYÖSTETTY matkalaukku ja tietokonelaukku.

Kun keskustelin sen huitova miehen kanssa auton takana 3-4 minuuttia, on toinen miehistä ryövännyt tavaroitani.

En osannut epäillä mitään, ja miehet olivat ihan siistejä eivätkä mitenkään roiston näköisiä.

PERKELE SENTÄÄN. Kun poistuu autosta (vaikka vain katsomaan takapyörää) pitää keskuslukitus aktivoida.

Mielettömät menetykset, mm. tietokoneen mukana häipyI pysyvästi tiedostoja alk. vuodesta 1989 ja tuhansia valokuvia, asiakirjoja. Varmuuskopiolaite oli ryövätyssä matkalaukussa.

Perkeleen maantierosvousta!

Miten sitä oppisi kyllin varovaiseksi ja tarkkaavaiseksi, kysyy jmk.

24. marras, 2017

Lähtökuva CH Acquarossasta.

Ajo Geneveen 400 km. Ei voi kuin ihailla, miten hyvä taito täällä (Saksa, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Espanja) on rakentaa teitä.

Olosuhteet täällä eivät ole rakentajille vaikeammat kuin Suomessa.

Suomen tiestön kunto ja kapasiteetti on häpeä. Olipa kyseessä uusi pätkä kallista moottoritietä, niin ei vuottakaan kun siinä on jo rikkoutumia ja painanteita.

Tiet ovat urilla. Miksi?

Ei osata pohjustaa. Eri rakeista pohjasoraa pitää olla hyvin ja tiivistettynä. Asfaltti vain viimeistelee pinnan, mutta se ei ole kantava rakenne. Huono pohja altistaa urien muodostumisen.

Euroopassa raskas rekkaliikenne ei aiheuta urien muodostumista, vaikka tien ympäristö olisi kosteaa suota, upottavaa savimaata tai kuivaa vuoristosoraa.

Suomessa, ääh ei tienrakentaja osaa. Yhdestäkään tieosuudesta en maksaisi tiemaksua.

Tämän päivän reittini sisälsi maksullista moottorietä 500 km / 70 €. Sen maksoin mielelläni, kun laatu ja liikenteen sujuvuus olivat tosi hyviä, esim. teiden leveys, kaistojen määrä, pientareiden turvaleveydet.

Voi voi, Suomi ei huolehdi liikenneinfrasta... Miksi teollisuus ei vaadi parempia olosuhteita logistiikalleen?

Huomenna hyviä teitä kohti Barcelonaa.

21. marras, 2017

Sveitsissä Arquarossassa ja täältä kohti Gothard-Tunnelia.

Ajoin Saksan Lindausta tietä 19, mutta "eksyin" pienelle tielle, joka osoittautui upeaksi.

Loistava kokemus oli ajaa kurvista kurviin.

Ja eikun eteenpäin ajamista Hymercarilla kuin hullu puuroa syöden.