14. touko, 2018

Pyreneillä hirmuiset sivutuulet

Espanjan pohjois- ja Ranskan eteläosassa valtatiellä E15 oli valtava sivutuuli. En ole koskaan aikaisemmin kokenut, miten paljon auto voi heittelehtiä ja miten paljon piti tehdä vastaohjausta, siis oikein sompailla kuin ralliajaja. Auto tuntui siirtyvän jopa 40 cm ajolinjastaan milloin vasemmalle tai oikealle. Ajokaistalla kyllä pysyimme. Muutama rekka oli kyllä vähällä suistua yli kaistarajojen.

H2 on korkea (3,10 m), mutta pituus on vain 5,90 m. Nyt ymmärrän sivutuuliherkkyydin. Se johtuu mittasuhteista, ja lisäksi akseliväli on lyhyehkö ja vielä se että MB Sprinter on pari senttiä kapeampi kuin esim. Ducato.

Matkanoupesta en luopunut 90 - 110 km/h. Uskon että tuollainen kova tuuli ja tiessä oleva heitto samanaikaisesti voisivat jopa kaataa Sprinterin.

En enää ihmettele, että Sprinteriin saa lisävarusteena SIVUTUULIAVUSTIMEN. Miten sellainen toimii, pitää tutkia. H2:ssa avustinta ei ole.

MATKAT.

1. Barcelonan F1-kisat onnistuneesti katsoin. Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel. Suuri harmi: Kimin Ferrarista katosivat tehot, kun kisa oli puolivälissä ja Kimi kolmantena, joten keskeytys.

Rata-camping oli isoa peltoa, josta oli katsomoihin 500 - 1000 metriä jalan. Cambereita yli 500 niillä pelloilla. Olin kaksi yötä.

2.
Ajo sunnuntai-iltana ohi Gironan Camping ALBERAan, 17750 Capmany, 10 km Ranskan rajalta.

3.
Ranskan itäistä reunaa E15 pitkin, ja tiemaksut n. 120 e, mutta tiet ovat loistavia, ja liikenne sujuu.

Suomen tiestö aivan hävettää, eikä syy ole talvi tai routa vaan, kun ei osata rakentaa/pohjustaa. Päällyste ei kestä, kun pohjan kantavuus ei riitä. Syntyy urat ja päällystevauriot. Syy ei ole kelirikossa, vaan huonossa maapohjarakentamisessa.

4.
Nyt Sveitsin Genevessä. Keskiviikkona 15.5. kohti itää Sveitsin alppimaisemiin.

Kuva. Sveitsin tiemaksun pakollinen tarra, n. 40 e, mielellään sen maksaa, koska saa vastikkeeksi rauhallisen ajokulttuurin ja superupeat tiet niin tasangoilla, laaksoissa kuin korkeuksissa.