16. elo, 2014

Morphed - Tero Saarisen uusin ja komein teos

Tähän tekstiin ei Huugolla ole osuutta. Julkaisin tämän kommenttina Tero Saarinen Companyn FB-ryhmälle. Mutta Huugon ystävissä varmaankin on tanssi- ja musiikkitaiteesta kiinostuneita. Siis tässä kirjoitukseni kokemastani.

Täyttä neroutta! Katsoin Kansallisbaletissa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoon liittyvän Tero SAARINEN Companyn kantaesityksen Morphed. Teron musiikkivalinta osui Esa-Pekka Salosen säveltämiin teoksiin Etude for solo horn, Foreign Bodies ja Violin Cocerto. Valot ja lavastuksen oli suunnitellut yhdessä Teron kanssa – kuka muukaan kuin takuuvarma Mikki Kunttu. Puvustus oli porilaissyntyiseltä Teemu Muurimäeltä. Tuotantoyhteistyössä on mukana myös Opera Theatre de Saint-Etienne.

Vaikutelma Yksi: Ei ole Tero turhaan unelmoinut yhteistyöstä Esa-Pekan kanssa ja teoksen rakentamisesta EPS-sävellyksiin. Liikekieli rakentui osuvasti musiikkiin, mikä kertoo Teron paneutumisesta EPS-tempoihin ja niihin yhteen sulautuen. Suomen Kansallisoopperan orkesteri ylsi loistavaan suoritukseen EPS:n johtamana. Musiikin massiivisuus ja toisaalla käyrätorven yksinäisyys ja viulun herkkyys loivat yhdessä kokonaisuuden, jota oli vaikea kuunnella hengästymättä, joten sydänrytmini nousi.  

Vaikutelma Kaksi: Köydet (siis lavastuksessa) hieman hätkähdyttivät aluksi (mitä, miksi hirttonarua tai jumppasalimuistoja), mutta köydet liikkuessaan muodostivat upean kolmiulotteisen näkymän, joka sai liike-energiansa tanssijoiden kosketuksesta. Teemun suunnittelemien pukujen istuvuutta tanssijoille voisin hieman pohtia, mutta ei tässä sen enempää.

Vaikutelma Kolme: Sydämeni syke nousi ja nousi, koska em. vaikutelmien lisäksi teoksen tematiikka oli hyvin koskettavaa. Miehen elämä. Ylä- ja alamäet, kaveria ei jätetä, yhdessä jatketaan rivissä pyörien, kolmoisdraama, hempeän suloista duettoa, joka päätyy ”koira”-alisteiseksi realismiksi yms. Onko miehen elämä tosiaan näin kovaa , raskasta puurtamista, dramaattista ja taisteltavaa? Kyllä on, mutta en kerro enempää enkä perustele.

Vaikutelma Neljä: Taiteilijat/yleisötapaamisessa esityksen jälkeen oopperan lämpiössä sain kivan kokemuksen: tuossa nuo nerot ovat. ”Susijengiksi” joku (Mikki ehkä) heidät nimesi.

Vaikutelma Viisi: Tätä Morphed-teosta Tero oli valmistellut noin 12 kk. Mikki oli tehnyt yli 20 kolme-D-animaatiota lavasteratkaisuista valoineen.

Vaikutelma Kuusi: Yllättävät tanssijavalinnat. Tero halusi teokseen tanssijataustoiltaan hyvinkin erilaisia miestanssijoita, mutta toki kaikki huippuammattilaisia. Minua ilahdutti Mikko Lampisen tanssitaide (mkl. porilaisuus/Liisa Nojonen).

Vaikutelma Seitsemän: Hieno, upea tuttavuus on tanssija Ima Iduozee, suomalainen, ja uraa tehnyt urbaanien tanssilajien parissa sekä koreografina Helsingin Kaupunginteatterissa. Hänen soolonsa Morphed-teoksen loppuosuuksissa oli kyyneliä silmiin nostattavan upeaa tanssitaidetta.

Vaikutelma nro X ääretön: Tämän teoksen nerous jatkuu vuosikymmeniä… Ei ole hetken epäilystäkään siitä että tanssiyleisö globaalisti haluaa kokea tämän. Samalla EPS:n musiikin tuntijat ja kuuntelijat hakeutuvat tanssi-ilmaisun pariin rikastuttamaan kokemustaan.

Vaikutelma Vielä: Kokonaistaideteos! Ja nerouden lähteiltä ”minä maan matoinen” sain elinvoimaa. Kiitos Tero Saarinen Company! Tero – Nero, ja tämä on todistettu – taas kerran. Täyttä neroutta!

Jmk 17.8.2014