Tanssitaide ja kuvataide kokemuksia

16. elo, 2014

Tähän tekstiin ei Huugolla ole osuutta. Julkaisin tämän kommenttina Tero Saarinen Companyn FB-ryhmälle. Mutta Huugon ystävissä varmaankin on tanssi- ja musiikkitaiteesta kiinostuneita. Siis tässä kirjoitukseni kokemastani.

Täyttä neroutta! Katsoin Kansallisbaletissa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoon liittyvän Tero SAARINEN Companyn kantaesityksen Morphed. Teron musiikkivalinta osui Esa-Pekka Salosen säveltämiin teoksiin Etude for solo horn, Foreign Bodies ja Violin Cocerto. Valot ja lavastuksen oli suunnitellut yhdessä Teron kanssa – kuka muukaan kuin takuuvarma Mikki Kunttu. Puvustus oli porilaissyntyiseltä Teemu Muurimäeltä. Tuotantoyhteistyössä on mukana myös Opera Theatre de Saint-Etienne.

Vaikutelma Yksi: Ei ole Tero turhaan unelmoinut yhteistyöstä Esa-Pekan kanssa ja teoksen rakentamisesta EPS-sävellyksiin. Liikekieli rakentui osuvasti musiikkiin, mikä kertoo Teron paneutumisesta EPS-tempoihin ja niihin yhteen sulautuen. Suomen Kansallisoopperan orkesteri ylsi loistavaan suoritukseen EPS:n johtamana. Musiikin massiivisuus ja toisaalla käyrätorven yksinäisyys ja viulun herkkyys loivat yhdessä kokonaisuuden, jota oli vaikea kuunnella hengästymättä, joten sydänrytmini nousi.  

Vaikutelma Kaksi: Köydet (siis lavastuksessa) hieman hätkähdyttivät aluksi (mitä, miksi hirttonarua tai jumppasalimuistoja), mutta köydet liikkuessaan muodostivat upean kolmiulotteisen näkymän, joka sai liike-energiansa tanssijoiden kosketuksesta. Teemun suunnittelemien pukujen istuvuutta tanssijoille voisin hieman pohtia, mutta ei tässä sen enempää.

Vaikutelma Kolme: Sydämeni syke nousi ja nousi, koska em. vaikutelmien lisäksi teoksen tematiikka oli hyvin koskettavaa. Miehen elämä. Ylä- ja alamäet, kaveria ei jätetä, yhdessä jatketaan rivissä pyörien, kolmoisdraama, hempeän suloista duettoa, joka päätyy ”koira”-alisteiseksi realismiksi yms. Onko miehen elämä tosiaan näin kovaa , raskasta puurtamista, dramaattista ja taisteltavaa? Kyllä on, mutta en kerro enempää enkä perustele.

Vaikutelma Neljä: Taiteilijat/yleisötapaamisessa esityksen jälkeen oopperan lämpiössä sain kivan kokemuksen: tuossa nuo nerot ovat. ”Susijengiksi” joku (Mikki ehkä) heidät nimesi.

Vaikutelma Viisi: Tätä Morphed-teosta Tero oli valmistellut noin 12 kk. Mikki oli tehnyt yli 20 kolme-D-animaatiota lavasteratkaisuista valoineen.

Vaikutelma Kuusi: Yllättävät tanssijavalinnat. Tero halusi teokseen tanssijataustoiltaan hyvinkin erilaisia miestanssijoita, mutta toki kaikki huippuammattilaisia. Minua ilahdutti Mikko Lampisen tanssitaide (mkl. porilaisuus/Liisa Nojonen).

Vaikutelma Seitsemän: Hieno, upea tuttavuus on tanssija Ima Iduozee, suomalainen, ja uraa tehnyt urbaanien tanssilajien parissa sekä koreografina Helsingin Kaupunginteatterissa. Hänen soolonsa Morphed-teoksen loppuosuuksissa oli kyyneliä silmiin nostattavan upeaa tanssitaidetta.

Vaikutelma nro X ääretön: Tämän teoksen nerous jatkuu vuosikymmeniä… Ei ole hetken epäilystäkään siitä että tanssiyleisö globaalisti haluaa kokea tämän. Samalla EPS:n musiikin tuntijat ja kuuntelijat hakeutuvat tanssi-ilmaisun pariin rikastuttamaan kokemustaan.

Vaikutelma Vielä: Kokonaistaideteos! Ja nerouden lähteiltä ”minä maan matoinen” sain elinvoimaa. Kiitos Tero Saarinen Company! Tero – Nero, ja tämä on todistettu – taas kerran. Täyttä neroutta!

Jmk 17.8.2014

 

 

12. elo, 2014

Paikka on Pomarkussa Isojärven rannalla Kiilholman kartanon mailla. Rakennus Kivilinna on sahan höyryhuone, jonka massiiviset kiviseinät säilyivät sahan palossa 1929.  

Rakennus on ollut vain satunnaisessa käytössä, mm. 1950-luvulla pihapiirissä järjestettiin lavatansseja.

Taitelijapariskunta taidemaalari Sirpa Ojala ja valokuvaaja Pentti Ojala ovat useana kesänä järjestäneet kuvataidetapahtuman eksoottisiin paikkoihin ja rakennuksiin.

Sirpa on kuuluisa Isojärven luonnosta inspiraation saaneista guassitöistään. Niissä on myös naivistisuutta, romantiikka ja erityisen hyvin hallittua värien käyttöä. Työt ovat huoliteltuja ja tasapainoisesti sommiteltuja. Sirpa on tänä vuonna ottanut ilmaisuvälineekseen myös akryylivärit.

Pentti on valokuvaaja ja julkaissut useita valokuvakirjoja. Niissä kerrotaan upeiden valokuvien avulla Karvianjoen vesistön luonnosta kaikkina vuodenaikoina.

 Katso kuvia osiosta Kuvia Huugosta ARS Kivilinna (8.).