Kotiin kesäksi

 

Tässä Kotiin 2015 -osiossa kerron Espanja - Suomi -kotimatkan tärkeimmät kokemukset.

Tekniikka-osiossa on dataa, kilometrejä, kulutusta yms. Tutustu niihinkin.

Kotimatkakertomus etenee lopusta alkuun, siis ylämäkeen Espanjasta Suomeen.

Travemünde – H e l s i n k i  Vuosaari

FinnLines FinnLady 29.-30.4.2015
Laivamatka Travemünde - Helsinki Vuosaari

Lübeck Schönböcken 27.-28.4.2015
Tavaroiden järjestelyä, tekstien kirjoittamista, facebookkia ja ulkoilua.

Autostadt in Wolfsburg 24.-26.4.2015
A
utostadt in Wolfsburg oli yksi viisikuukautisen matkani huippukokemuksista. Voin kysyä, pitikö minun tosiaan ajaa Espanjan k a u t t a, jotta ymmärsin vierailla maailmanäyttelytasoisessa Autostadt in WOBissa: arkkitehtuuria, nykytaidetta, tekniikka, autoilun historiaa ja tulevaisuutta sekä toki taitavaa tuotesijoittelua VW-konsernin suurimmilla brändeillä: Volkswagen, Audi, Bugatti (Veyron-malli), Lamborghini, Seat, Skoda ja Porsche.

Vierailin myös Autotürmessa ja pääsin huipulle tehden Turmfahrtin. Autoturm ei ole parkkitalo vaan logistinen, automatisoitu välivarasto. Autojen liikuttelu tapahtuu täysin robotein.  Molempiin torneihin mahtuu vuorokauden aikana 500 autoa, joita asiakkaat haluavat itse noutaa. Tornin ylätasanteelta oli mahtavat näkymät yli Wolfsburgin. Ku via on Fotoja-osiossa.

Suoritin VW Amarokilla temppuradan. En ollut uskoa, mihin nykyaikainen nelivetoauto elektronisin tasauspyörästölukoin yltää maastossa. Reitti kulki vedessä, kivikossa, puunrunkojen yli, kiviseinää ja möykkyrinnettä, jossa kulloinkin vuorollaan yksi pyöristä oli 50 cm ilmassa koskettamatta maahan.

Myös nykytanssiharrastukseni sai kokemuksen: Movimentos Festwochen 2015 der Autostadt. Sain lipun Shaun Parker & Companyn esitykseen ”AM I”. Tämä on maailmankuulu australialainen tanssiryhmä. Esityspaikka oli kulttuurikäyttöön muokattu 1950-luvulla rakennettu VW:n sähkövoimalaitos KraftVerk!

Wolfsburg Allersee 23.-26.4.2015
Camping Allerseellä on erittäin hyvä sijainti Wolfsburgin Allersee-ulkoilualueella, josta on vain 15 minuutin kävelyreitti Autostadtiin ja WOBin keskustaan.

Ellwangen Sonnenbad 22.4.2015
Viehättävä pieni Camping Sonnenbad maaseudulla Bad Waldseestä hieman pohjoiseen, perheyritys, jossa oli myös hyvätasoinen pikku pitseria.

Bad Waldsee 22.4.2015 kohti matkailuautoilun "ydintä"
Kauniita maalaismaisemia ja siistejä pieniä kyliä, joissa talot, pihat, kadut loistavat siisteydellään ja tyylikkyydellään. Bayer on varakasta seutua, mutta ei ole muuallakaan saksalaisilla valittamista. Tiestö on Euroopan huippua, eikä ole tietulleja (toistaiseksi) kuten Ranskassa.

Hymerin tehtaiden ja pääkonttorin yhteydessä olevassa myyntinäyttelyssä pistäydyin haaveilemassa ja ihastelemassa Hymer B-Klasse SL -mallia.

Todellisen elämyksen sain Erwin Hymer Museumissa. Se on upeasti modernilla esittelytekniikalla toteutettu katsaus automatkailun ja retkeilyn kehittymiseen Euroopassa 1950-luvulta nykyaikaan. Foto-osioon olen koonnut muutaman kuvan.

Huugolle lö ytyi Grossvater, joka on Hymer Caravano 3 vuodelta 1961, ja se on Erwin Hymerin (1930-2013) ensimmäinen sarjavalmisteinen matkailuauto. Serkkukin Huugolle on.  Se on seitsemän metrinen Hymermobil 660 vm. 1981 ja varustuksena mm. punainen Vespa takatelineellä. Tästä alkoi jo silloin Hymerin S-Klasse-taso.

Mielenkiintoista oli ihmetellä matkailuvaunujen kehitystä 1950-luvulta tai jopa 1930-luvulta. Miten kodikkaita vaunut olivatkaan silloin ruutupöytäliinoin ja pitsiverhoin. Olipa eräässä isossa amerikkalaisessa vaunussa kylpyammekin. Retkeilyastioita, radioita, seurapelejä, urheiluvälineitä ja pihakalusteita oli taitavasti sijoitettu kertomaan kumipyörämatkailun idyllistä. Itäisen Saksan Trabantit kattotelttoineen olivat liikuttavan söpöisiä kuin myös puna-valkoinen kaunotar Borgward Isabella Coupe.

Isoissa ”aikamatka”-teltoissa oli matkakohde-esittelyjä, joista erityisesti jäi mieleeni Marokon ”teltta” ja matkailuvideo. Myös Skandinavian eksotiikka lumimyrskyin ja revontulin oli esillä. Valokuvin sai tuntumaa FKK-matkailuun, jota erityisesti pohjoisessa Itämeren hiekkarantojen leiripaikoilla suosittiin 1980-luvulta alkaen. FKK-lyhenne tarkoittanee Freie Körper Kultur. Nudismi, naturismi tai rajaton rusketus iholla -termejä käytetään myös. Joka tapauksessa ideana on ”Baden ohne” – ei rusketusraitoja.

Museon ravintolassa sain Tagesmenun ja tein myös kirjaostoksia museokaupassa. Jatkossa pyrin seuraamaan Erwin Hymer Museumin teemanäyttelyjä ja tapahtumaviikonloppuja, joihin olisi kiva osallistua. Yhtä asiaa jäin ihmettelemään. Museovieraille ei ollut mahdollistettu wifi-palvelua, joten en päässyt ajantasapäivityksille Huugon sivuille ja Faceen.

Lindau am Bodensee 20.-21.4.2015
Alan oppia: Kenwood-navigaattori opasti metrilleen kohteeseen, joka on Park Camping Lindau am See.  Ajoreitti poikkesi myös Itävallassa. Rajojen ylitykset olivat lähes huomaamattomia. En havainnut, milloin Itävalta muuttui Saksaksi.

Kylällä Gasthaus Zum Zecherissä sain maukkaan parsapäivällisen. Illalla ihailin Bodenseehen laskevaa oranssia aurinkoa ja järven takaa nousevia lumihuippuja.

Vierailin myös Lindaun vanhassa kaupungissa, joka on saaressa Bodenseen itäosassa.

Sveitsi Geneve 18.-19.4.2015
Alkumatka Gironan maaseudulta autopistalle kiemurteli upeaa pientä mutta hyväpintaista vuoristotietä. Ducaton power-unit hyrisi välillä kakkosvaihteellakin ja ensimmäisen ajotunnin keskinopeus oli vain 36 km/h.

Autopista E15 mahdollisti nopeuden 100 km/h. Upea tiestö Ranskassa oli lähes matkan tiemaksullista, noin 10 e / 100 km. Sveitsiin saapumisessa oli muutama portti, mutta kukaan ei pysäyttänyt. Ihmettelikin, olisiko minun pitänyt itse pysähtyä ja ostaa Sveitsin tietulli 2015.

Kenwood osasi ohjeistaa neljän kilometrin tarkkuudella Geneven Camping Bois-de-Baylle. Paikkakuntalainen herra opasti minut campingille ajamalla maastomersullaan edelläni. Kenwood näytti vain ”peltoa”.

Aikatauluani järjestin Bahrainin F1-lähetysten ja Suomen vaali-illan priorisoimana. Campingillä oli hyvä wifi-yhteys, joten näin sujuvasti nettiteeveetä.

Girona Porqueres 17.4.2015
Idyllisen kylän kaunis Camping EL LLAC on järven rannalla todella ”pussinperällä” Banyoles-kylässä. Ilman koordinaattisuunnistusta tuskin olisin paikkaa löytänyt. Otan vähän t a k a i s i n Kenwood-kommenttiani ja kritiikkiäni, joka oli kirjoituksessani 11.4.2015. Löytyminen oli ensimmäinen siten, että osasin antaa navigaattorille sijaintikoordinaatit.

M e n u  del dian sain VILAR-ravintolassa, joka on yylikkäästi sisustettu ja aivan elämys. Ruoka oli hyvää. Haluan toistenkin Vilariin.

Sitgestä lähdössä sattui hauskasti. Peruutin Huugon päin PALMUA. Peruutuskameran näyttöön paistoi aurinko, enkä nähnyt siitä ko. palmupuuta. Pieni tömähdys ja takaoikeasta valoumpiosta lohkesi pieni pala. Pitäähän sitä yksi palmukosketus saada, kun olemme näin etelässä.

Opettavainen oli saapumiseni erään maksullisen moottoritien porteille. Portteja oli jopa 15. Otin sellaisen, jossa on maksukorttitunnus. Viisi metriä ennen porttia tajusin, että yläpuolella on varoitusmerkki ”maksimikorkeus 2 m 10 cm”. Jarrutus! Huugon korkeus on mahtavat 295 plus tv-antenni 30 cm. Merkkipuomi kolahti otsaan, ja sitten vain hätävilkut päälle ja peruuttaminen, jotta pääsisimme korkeammalle portille. Autoja oli jonossa takana kymmenen, mutta ne ymmärsivät mistä oli kysymys, kun Huugo peruutti.

Barcelona 16.4.2015
Olin kaupunkikierroksella. Todella upea kaupunki, tosin nyt olin varannut vain yhden päivän, kun kaupungissa turistina viihtyisin kokonaisen viikon tai enemmänkin.

Sitges (BCL) 12.-15.4.2015
Upea rantakaupunki, joka on siistein ja tyylikkäin tällä matkalla kokemistani pienkaupungeista. Sitges sijaitsee 60 km etelään Barcelonasta (BCL). Kaupunki on kuuluisa kesäkauden tapahtumistaan, fiestaa ja prideä. Vietin neljä rantalomapäivää. Illat kuljin idyllisessä vanhassa kaupungissa nauttien näyteikkunaostoksista, hyvästä ravintolatarjonnasta, baareista, mutta yökerhoihin en jaksanut perehtyä.

Matkalla tänne ohitin Cartagenan, Torreviejan, Alicanten, Benidormin (joka myös on suosikkikaupunkini pilvenpiirtäjineen), Tarragonan, kunnes saavuin Sitgesiin.

Valencian Puzol 11.4.2015
Olin hyvissä ajoin iltapäivällä etsimässä kahtakin eri leiripaikkaa Sagunto-kaupungista, mutta en löytänyt. Sagunto on hieman ohi Valencian. Yli kaksi tuntia kiertelin, kyselin, ja välillä Huugo oli solmussa pikkukaduilla. Hermostuin ja olin vähällä vasaroida Kenwood-navigaattorin: ”Ei hakutulosta”.

Lähetän Kenwood-maahantuojalle kyselyn, enkö osaa käyttää laitetta, vai onko tosiaan niin, että laite ei löydä mitään camping-haulla. Sain Fuengirolassa vertaistukea: Avaa asetuksista ”etsi-lähin-camping”.  Löydän asetuksia: 1.) Vapaa-aika, jolloin näyttöön tulee merkinnät jalkapallokentistä ja uimahalleista, 2.) Matkailu-valinta tuo näytölle reitin varrella olevat  h otel lit. Mutta yhtään camping-löytöä Kenwood ei osaa tai minä en osaa käyttää tätä navigaattoria. En voi ymmärtää, miten Ducato-matkailuautoon integroidaan kojelautaan navigaattori, joka ei ymmärrä camping-alueita.

Valitsen camping-mahdollisuudet saksalaisesta kirjasta Camping + Caravaning / Campingfuehrer. Kirjassa on yli tuhat sivua ja campingeistä esittelytekstit ja jopa paikkakoordinaatit, joita tosin Kennwood ei ymmärrä.

Puzolista vihdoin iltaväsyneenä löysin Valencia-campingin, joka on iso, mutta suttuinen ja täynnä kausipaikkalaisten rumia viritelmiä pressuineen, matkailuvaunuineen. Huh, en olisi viihtynyt yhtä yötä kauempaa.

Huomaat, että kirjasimen laji ja koko muuttuivat. Tämä ilmiö on eräs Kotikone-sovelluksen heikkouksista, kun fontti vaihtelee.. ?? Vaikka olen määritellyt oletusfontiksi Arial 12, silti aina löytyy rivi, jossa sovellus hyppää Trebuchet-fonttiin.

Mojacar-camping 10.4.2015
Valitsin parhaat tiestöt, siis maksulliset valtatiet (n. 10 e / 100 km). Niillä sain upean ajokokemuksen kolmea jopa neljää kaistaa rinnakkain, ja teiden pinnat ovat tasaista pöytää.

Suomen rapistuva tiestö ei koskaan ole hyvä ollutkaan, vaikka verorahoja valtio kerää kumipyöräliikenteeltä järjettömän paljon suhteessa muuhun Eurooppaan. Suomessa on autovero, polttoainevero, käyttövoimavero, päästöjen mukaiset käyttömaksut ym, jotka ovat yli eurooppalaisen yleistason. Suomessa autoilija voi tuntea itsensä lähes rikolliseksi, koska verorangaistus on niin kireä.

Lähtö Fuengirolasta 9.4.2015
Edeltävänä viikonloppuna vietimme INARI-joukkueen illanvieton. Fuengirolan mölkky-turnaus Inari-joukoin on uutisoitu Fuengirola.fi-lehdessä, ja ko. artikkeli löytyy verkosta lehden sivulta 14 numerossa 3.4.2015.

Iltafiestassa 5.4.2015 kilpailimme hevosenkengän heitto-olympialaiset. Osallistujat olivat: Kake, Leena, Markku, Sissi ja Jm. Voitin! Sain lähtöpäivänä Kake Riveliinolta olympiamitallin kaulaani.

Fuengirolassa olin 122 vuorokautta.

Fotoja Huugosta -osiosta löydät kuvakansioita: Erwin Hymer, Autostadt ja Kulttuuria WOBissa.